наверх
 

Кацусика Хокусай. Тридцать шесть видов Фудзи: № 25. Остров Эносима в провинции Сагами

Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 

冨嶽三十六景 相州江の島

Enoshima in Sagami Province (Sōshū Enoshima), from the series Thirty-six Views of Mount Fuji (Fugaku sanjūrokkei)

Artist: Katsushika Hokusai (1760–1849)

Period: Edo period (1615–1868)

Date: ca. 1830–32

 
 
In the Enoshima in Sagami Province print Hokusai depicted the five-story pagoda at Ryukoji Temple that is located in a distant view of the forest of young leaves.
 
The worshipers who visit the Temple are walking along the sandbar during the low tide of the sea. There are various inns and souvenir shops portrayed along the shore. The Enoshima in Sagami Province expresses the sparkle foaming of the waves striking the beaches and rocks in an Ukiyo-e style woodblock.
 
 
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Остров Эносима в провинции Сагами
 
Остров Эносима — это одна из достопримечательностей, без которой, пожалуй, нельзя было бы обойтись в серии видов Фудзи. В период Эдо для жителей столицы паломничество к Бэндзайтэн, одной из семи богинь счастья, изображение которой хранилось в синтоистском святилище Эносима дзиндзя, стало особенно популярно. Многие мастера укиё-э, начиная от Киёнага и Утамаро, любили изображать это место. В первую очередь это место, где выступали знаменитые актеры.
 
Можно отметить, что благодаря изящным линиям, а также повторению треугольных форм и необычного способа изображения волны, эта картина обладает особой притягательной силой.
 
Во время отлива образуется песчаная дорога, по которой люди легко могли пешком перейти на остров. Бесшумные волны, которые набегают на песчаный берег, изображены при помощи особенно изысканного художественного приема — путем перекликания синего и белого оттенков, что отражает очень искусную печать гравера. Спокойное море можно определить по кораблю, который идет с опущенным парусом. С корабля взгляд параллельно проецируется на Фудзи, которая стоит в обрамлении зеленого подножия. Все это создает атмосферу спокойствия.
 
 
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Enoshima in Sagami Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 

22 февраля 2023, 14:49 0 комментариев

Комментарии

Добавить комментарий