наверх
 

Кацусика Хокусай. Тридцать шесть видов Фудзи: № 19. Канал Усибори в провинции Хитати

Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 

冨嶽三十六景 常州牛掘

Ushibori in Hitachi Province (Jōshū Ushibori), from the series Thirty-six Views of Mount Fuji (Fugaku sanjūrokkei)

Artist: Katsushika Hokusai (1760–1849)

Period: Edo period (1615–1868)

Date: ca. 1830–32

 
 
Mount Fuji appears in all kinds of scenes in the thirty-six prints of the series. In a sense, Hokusai offers a world view in which the sacred mountain is omnipresent.
 
Here we find the bleak life of people who make their living on the water. Ushibori in the province of Hitachi (present-day Ibaragi Prefecture) is a lakeside district east of Edo. Although Ushibori is quite far from Mount Fuji—perhaps the easternmost region from which the mountain is still visible—Hokusai reassures his viewer that here, too, people live with the great mountain.
 
In this composition, Hokusai literally cuts the boat off in the center, by using the rocky hillock in the lower right corner to crop the unseen portion of the boat. This cropping technique gives a sense of immediacy to the picture, and the scene is further enlivened by the rush of two herons to the left, Mount Fuji stands etched solemnly in relief in the background.
 
 
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Канал Усибори в провинции Хитати
 
Усибори — место в провинции Хитатинокуни, по сути, его можно назвать городом на воде, обращенным к туманной северо-западной бухте Итако. Вероятно, сюда доходили большие лодки. Это место использовалось как перевалочная база на водном пути. На гравюре изображена большая лодка типа «томабунэ». Ее крышу покрывали камышовыми циновками, а дно было подходящим для навигации по туманной неглубокой бухте. Хокусай со свойственной ему манерой аккуратно и тщательно пишет оснастку этого необычного судна. В направлении носа лодки вспорхнули две белые птицы.
 
Поиски пространственных соотношений — вот, что больше всего интересует художника. Он видит в пространстве, в изображении образа природы некую всеобщую, объединяющую среду. Обычно композиция строится таким образом, что в нижней части листа можно увидеть некую «опорную точку» в виде какого-либо предмета на переднем плане или в виде темного красочного пятна. Очень характерна в этом плане гравюра «Канал Усибори в провинции Дзёсю». Здесь опорной точкой является лодка, которая скользит из правого угла в левый и делит лист по диагонали на две части. Композицию уравновешивает Фудзи, изображенная в правом углу.
 
 
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Ushibori in Hitachi Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 

16 декабря 2022, 11:34 0 комментариев

Комментарии

Добавить комментарий