наверх
 

Кацусика Хокусай. Тридцать шесть видов Фудзи: № 12. Ночной вид на мост Рёгокубаси с берега реки Оммаяга

Katsushika Hokusai. Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 

葛飾北斎画 冨嶽三十六景 御厩川岸より両国橋夕陽見

Title: Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment (Onmayagashi yori Ryōgokubashi sekiyō o miru), from the series Thirty-six Views of Mount Fuji (Fugaku sanjūrokkei)

Artist: Katsushika Hokusai (1760–1849)

Period: Edo period (1615–1868)

Date: ca. 1830–32

 
 
The contemplative attitude of the oarsman who has momentarily stopped to admire the view mirrors the spectator's own thoughtful act of looking. This meditative mood finds a physical counterpart in the soft, smoky tonalities of the evening sky and the gentle waves of the swelling river. The moods of figures, audience, and nature reflect endlessly upon one another like a series of facing mirrors.
 
 
Katsushika Hokusai. Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Ночной вид на мост Рёгокубаси с берега реки Оммаяга
 
От этого берега реки к противоположному берегу реки, в Исигара-тё, курсировал корабль. Это называлось «Переправа в Умая» или «Переправа для любования Фудзи», которая играет важную роль также и на этой гравюре. Переправляясь на другой берег, можно было увидеть людей разных сословий. Хокусай живо изображает горожан, которые забрались в лодку. Многие из них обернулись назад или прячут за полями соломенных шляп свои лица.
 
В этом листе Хокусай последовательно разрабатывает мотив круга. Дуга моста перекликается с полукруглыми формами бортов лодки на переднем плане, повторяется в очертаниях лодок вдали, около моста. Полукружия волн у кромки переднего плана почти орнаментальны. Вырастающий же на белом фоне неба темно-синий конус Фудзи, будто утопаюший в темноте, становится доминантой, фокусом всей гравюры.
 
Небо, окрасившееся в темно-сине-красный цвет, отчетливо освещает данную местность. Простор неба, который привлекает взгляд зрителя, поистине прекрасен по колориту.
 
Отметим, что разработка геометрических мотивов, контрасты, столь усиливающие образный строй гравюр Хокусая, ни в коем случае не являются для него самоцелью.
 
 
Katsushika Hokusai. Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Viewing the Sunset over Ryōgoku Bridge from the Onmaya Embankment, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 

7 августа 2022, 13:52 0 комментариев

Комментарии

Добавить комментарий