наверх
 

Кацусика Хокусай. Тридцать шесть видов Фудзи: № 5. Река Татэкава в Хондзё

Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 

冨嶽三十六景 本所立川

Title: Tatekawa in Honjō (Honjō Tatekawa), from the series Thirty-six Views of Mount Fuji (Fugaku sanjūrokkei)

Artist: Katsushika Hokusai (1760–1849)

Period: Edo period (1615–1868)

Date: ca. 1830–32

 
 
Honjō was a district for lumberyards. Mount Fuji peeks through the planks stacked up in such a yard next to the Tate canal. The figures in the print are completely absorbed in their work, unaffected by the handsome vista of Fuji. At the lower right, some planks of wood stand within a frame bearing various markings and inscriptions: "the storehouse of Nishimura" (the publisher of this series of prints), the publisher's address, "the stock of Eijudō," and "the stock for the new edition of the Thirty-six views of Fuji."
 
 
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
В центре композиции расположился рабочий-пильщик, который орудует огромной пилой. Штабеля уложенных дров высятся у левого края листа. Рядом фигуры двух рабочих, которые сбрасывают брусья с большой высоты. Справа между высокими сваями просматривается Фудзи. Линии, которыми изображены разные породы дерева, переданы с характерной для Хокусая дотошностью. Привлекает внимание высокая стена связанных досок и брусьев справа с надписями на них.
 
Они стоят прислоненными к деревянному каркасу с вывеской «Хранилища Нисимура». Весь передний план заполнен параллельными и пересекающимися линиями реек, бревен, стволов. Многократное графическое повторение линий подчеркнуто цветом, это тонкое сочетание охристого, желтого, терракотового, темно-зеленого.
 
Левее Фудзи, за рекой расположилось селение с синими крышами домов и зелеными купами деревьев. Хокусай создает типичную картину жизни горожан.
 
Лист интересен своим композиционным решением, совмещением разных точек зрения. Весь передний план изображен как бы сверху, ведь мы видим самый верх высоких штабелей дров.
 
В то же время горизонт, где высится Фудзи и крыши домов, дан с другой точки зрения, передающей удаленность пространства второго плана. Природа неотделима от городского пейзажа. Над всем царит величавая и спокойная Фудзи.
 
 
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Katsushika Hokusai. Tatekawa in Honjō, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
 
 

12 февраля 2022, 13:39 0 комментариев

Комментарии

Добавить комментарий