|
Кацусика Хокусай. Тридцать шесть видов Фудзи: № 35. Бухта Эдзири в провинции Суруга冨嶽三十六景 駿州江尻Ejiri in Suruga Province (Sunshū Ejiri), from the series Thirty-six Views of Mount Fuji (Fugaku sanjūrokkei)Artist: Katsushika Hokusai (1760–1849)Period: Edo period (1615–1868)Date: ca. 1830–32
Mount Fuji is shown without clouds, which were probably blown away by strong winds. Travelers along a meandering path on the Tōkaidō highway fight against the gusts, which are ripping papers from a pack and hats from their heads. The trees sway, and leaves dance in the sky. The frantic movements in the foreground contrast with the stillness of the mountain in the distance. (metmuseum)
A sudden gust of wind surprises the travelers on a road that winds through marshy land, blowing away the hat of a man who tries in vain to catch it. Many squares of paper also whirl away from a woman’s backpack. They rise into the air and scatter all over the field. The woman’s wind-tossed cloth covers her face, and the tall, leggy tree in the foreground loses its leaves to the wind like falling sparks. Other travelers face the wind, crouching low to avoid it and clinging to their hats. Ejiri, a station on the Tökaidö Road, was located on the west side of the port of Shimizu. The town was famous for the beautiful pine forest of Miho (Miho no Matsubara) on the foothills of Fuji. The characteristic long grove of pines has been depicted in paintings since the Muromachi period (1392-1573) and described in waka and haiku by numerous poets. In this print, however, Hokusai chose to depict an inconspicuous spot in Ejiri, where only a banked road winds through a marsh, and focused on an instant of drama caused by a gust of wind. Fuji stands white and unshaken, affected neither by the wind nor the human drama. Hokusai had studied a similar scene in an earlier work, which appears in the seventh book of his Hokusai Manga (Kondö 1966, no.35). The key-block was printed in blue. (The Asian Art Museum of San Francisco, HOKUSAI AND HIROSHIGE – Great Japanese Prints from the James A. Michener Collection, Honolulu Academy of Arts: The Asian Art Museum of San Francisco, 1998 Page 72. Cat. 23)
Ejiri, the west side of the port of Shimizu, was one of the stations on the Tökaidö (“East Sea Road”). Here Hokusai returns to the theme of the insubstantiality of the human world in the face of powerful natural forces (expressed most dramatically in Great Wave and Thunderstorm Beneath the Summit ) by depicting a group of travelers buffeted by strong winds as their belongings fly off into the distance. To emphasize the desolation of the plain as well as the sense of movement in the foreground, Hokusai has limited the color palette, and rendered an ephemeral Mount Fuji with nothing more than a contour line. “Hokusai’s Summit: Thirty-six Views of Mount Fuji” (09/24/2009-01/06/2010)
Бухта Эдзири в провинции Суруга
На станции Эдзири по тракту Токайдо, недалеко от порта Аомидзуко, в районе дороги, ведущей к этому порту, находилось знаменитое озеро Убакэикэ. Вероятно, это оно белеет в правой части гравюры. За изгибом дороги виднеется маленькая часовня. По существующему преданию здесь обитает «женский злой дух», привидение. Говорят, что если путешественник позовёт «Ня-ня!», то со дна озера поднимется пена. Существуют и другие версии этой легенды. Но Хокусая больше всего интересовало состояние, настроение природы, и лист, в этом плане, является наиболее интересным. Художник изображает порыв ветра, пригнувший дерево, запутавший одежды путников, идущих по извилистой дороге. Белые листы бумаги, выхваченные из рук порывом ветра, взвились в небо, подобно стае птиц. Кажется, все вокруг вовлечено в этот круговорот. Только четкий контур Фудзи, прочерченный точной линией, остается неподвижным и еще больше подчеркивает динамичное движение переднего плана. Сдержанный колорит гравюры соответствует состоянию природы. Вместо привычной полосы раската в верхней части листа здесь желтовато-серый тон. Вся гравюра выдержана в зелено-синей гамме. Белый, незакрашенный силуэт Фудзи хорошо передает ощущение воздушной среды.
Katsushika Hokusai. Ejiri in Suruga Province, from the series Thirty-six Views of Mount Fuji
Анимированная версия гравюры, выполненная художником Segawa37 для конкурса the GIFs - Award of GIF creator 2015:
Сильный ветер в бухте Эдзири провинции Сунсю
Все 46 гравюр серии «Тридцать шесть видов Фудзи» | Thirty-six Views of Mount Fuji | 富嶽三十六景 | Fugaku Sanjūrokkei
19 июля 2023, 12:03
0 комментариев
|
|
Комментарии
Добавить комментарий